14-11-2015 - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Ton en Rina Dijstelbloem - WaarBenJij.nu 14-11-2015 - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Ton en Rina Dijstelbloem - WaarBenJij.nu

14-11-2015

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Rina

15 November 2015 | Nieuw Zeeland, Punakaiki

Dag 19: Zaterdag 14 november.

_ Charleton, Underworld Adventures. 175nzd/pp
start: Winter 10.00 & 12.30uur
start: Zomer 9.00/11.30/14.00 uur
_ Westport Buller gorge swingbridge.(wandelingen en
Goud zoeken) 10nzd/12.50nzd/pp
Lekker geslapen. Het weer is minder dan gisteren want het is bewolkt met maar een klein beetje blauw.
Er is niets in de buurt om te ontbijten dus naar Chaleston gereden waar wij om 11.00 uur verwacht worden bij Underworld Adventures voor de tocht naar de glowworms. En dat zijn GEEN vuurvliegjes, maar echte glimwormen die alleen in Nieuw Zeeland en in een gedeelte van Australië voorkomen. Verder nergens op de wereld, dus deze kans mag je niet laten lopen.
Charleston is net zo groot/ klein als Punakaiki, dus ook nergens iets van een restaurant of winkel.
Gelukkig heeft Underworld Adventures een restaurantje erbij waar je ook kunt ontbijten.
Heerlijke gebakken eieren met bacon gegeten en jus d'orange. Alles vers klaargemaakt. Toppie!

Daarna alle papieren ingevuld dat wij goed gezond waren en de tocht goed zouden kunnen doen en vertrouwd waren met water.
Wij waren met 8 personen, een koppel uit Engeland, een koppel uit Taiwan, een oom en zijn nichtje. Beiden zijn afkomstig uit Engeland maar de man woonde inmiddels 2,5 jaar in New Zealand met zijn gezin, om Christchurch mee te helpen opbouwen in verband met de aardbeving van 2010 waarbij vele doden zijn gevallen maar ook bijna alle gebouwen zijn ingestort.
Het bevalt de man zo goed dat hij mogelijk hier blijft. Zijn nichtje verblijft hier 1 jaar om hier te werken.

Na de kennismaking en briefing gingen wij een verdieping lager in het gebouw waar wij onze wetsuits, sokken, schoenen, helmen met licht en reddingsvesten kregen.
Daar werd ook nog medegedeeld dat er een groep van 20 Bikers met ons mee zo gaan, in het treintje. De eigenaar vroeg zich af wat die stoere knapen met zo'n 10 minuten treinreisje moesten.
Iedereen ging zich omkleden in badkleding en daar overheen de wetsuit. Het zit allemaal superstrak. Toen met zijn allen in een busje waar we na 10 minuten rijden bij een treintje uitkwamen. Dit treintje bracht ons naar een swingbridge. Daar kregen wij " THE tubes". Dit zijn volgens mij gewoon binnenbanden van vrachtauto's. Met ieder een eigen band om je schouder gingen we de swingbridge over naar de berg. Daar liepen wij een 20 minuten door het bosgebied en vervolgens de berg opklimmen om bij de ingang van de Cave uit te komen. Dit alles met die autoband om je schouder en in je wetsuit. Het was koud buiten maar wij hadden het poepie heet vanwege het pak en de inspannning.
Uiteindelijk kwamen we bijna boven op de berg aan en daar gingen wij de Cave in.
Het was een kruip en sluip door. Je moest bukken om je hoofd niet te stoten maar je moest ook die band vasthouden. Er waren geweldige stalagmieten, stalagtieten, kolommen en grottenkoraal te zien.
We liepen gedeeltelijk over brokken steen, over zand en door water. Het was top om te doen maar wel KEIheet in die pakken en met die banden die ook overal door- en overheen moesten.
We hebben 3 niveaus van de berg doorlopen en in het 3e en laagste niveau kwamen wij bij de ondergrondse rivier uit. Hier gingen wij een voor een op je rug in de band liggen. Onder je armen kwamen de voeten van je voorganger. Op die manier werd een soort treintje gevormd van in totaal 9 personen. Zo zijn wij de rivier opgegaan, die vanwege weinig regen, wel laag stond. Toen kwamen wij in een hele grote grot en bovenin zaten alle Glowworms. Dit is zo ontzettend bijzonder. Het is pikdonker en je ziet, liggend op je rug in het water op een autoband, allemaal lichtpuntjes boven je. Hier zijn geen woorden voor. Dit MOET je zelf ervaren hebben.

Zo zijn wij de rivier afgegaan en buiten de berg "gevaren". Buiten de berg zijn wij, iedereen los van elkaar, de rivier verder afgedreven via diverse stroomversnellingen.
Dit was ook echt kicken. Wij kwamen weer uit bij de swingbridge, daar zijn wij uit het water gegaan, de banden weggelegd, door het bos gelopen en met de trein en daarna dé bus weer terug gebracht naar het grote gebouw. Iedereen weer zijn wetsuitspullen uitgedaan en toen lekker onder een warme douche. Uiteindelijk was iedereen weer aangekleed en toen aan de koffie en iets lekkers want inmiddels was het 17.00 uur. Wij kregen de foto's die onze begeleider Kaylee van iedereen gemaakt had mee naar huis. Dit was allemaal in de prijs inbegrepen.
Het was niet goedkoop maar dit is een onvergetelijke ervaring!!!!!!!
Afscheid van iedereen genomen en toen terug naar ons boomhuis. Inmiddels regende het dat het goot daarom toch maar eerst doorgereden naar de pub van gisteren om nog iets te eten.
Deze keer hadden wij wel een tafel omdat wij vroeger waren. Daar stond de tv aan en zagen wij de eerste informatie over de aanslag in Parijs. Ontzettend, te bizar voor woorden. Het zet je wel weer met 2 voeten op de grond.
Wij hadden hier nog niets van meegekregen want in ons boomhuis is geen internet en geen tv en zijn dus verstoken van alle informatie. Zelfs de mobiele telefoon heeft geen bereik.
Terug in het boomhuis, alvast het logboek voorbereid via de iPad zodat het alleen maar gekopieerd hoeft te worden zodra wij weer in verbinding zijn, want het regende nog steeds dat het goot.

Om 20.00 uur was het redelijk droog dus toen zijn wij nog de Truman Track gaan lopen. Die loopt via het tropisch bos naar de oceaan. De ingang van het pad was maar 300 meter van ons vandaan.
Inmiddels was het al wel donker aan het worden en in het bos met al die hoge bomen wordt het dan wel heel erg donker.
Het was opkomend tij maar we konden nog wel op het strand en bij de Caves komen. Dus foto's gemaakt voor ons boek. Toen weer terug en na een paar Sudoku's douchen en naar bed.
Morgen door naar Franz Josef, ongeveer 280 km verderop. Als het reisbureau ons goed heeft geïnformeerd dan hebben wij daar weer verbinding met de buitenwereld!!!
Ik val in herhaling maar dit was weer een TOPDAG!

• 16 November 2015 - 20:08

Hans En Nell:

Glowworms....een soort led-verlichting dus ? Ook iets voor hier ?