12-11-2015 - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Ton en Rina Dijstelbloem - WaarBenJij.nu 12-11-2015 - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Ton en Rina Dijstelbloem - WaarBenJij.nu

12-11-2015

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Rina

12 November 2015 | Nieuw Zeeland, Motueka

Dag 17: Donderdag 12 november.

_ Abel tasman Sailing. Dagtour per catamaran.(incl lunch)

Vandaag wederom een TOPdag. Vanmorgen om 08.15 uur vertrokken. In het Highstreet van het dorp bij de plaatselijke patisserie een lekker ontbijtje gegeten. Ik kreeg weer positieve reacties op mijn bril, nu droeg ik mijn oude roze bril vanwege de hele dag op het water.
Toen doorgereden naar Kaiteriteri. Dit ligt aan het water. Hier ons gemeld bij Abel Tasman Sailing voor onze dagtocht op de Tasman Bay. Jullie zullen het niet geloven maar wij hadden weer een privetocht want er waren geen andere toeristen.
Onze schipper was Matthew. Hij was zelf in 2008 voor de periode van 8 maanden in Nederland, Leiden, geweest. Hij had daar gewerkt op een scheepswerf. Hij vond Nederland helemaal geweldig.
Hij had zelf voor een jaar of 10 teug een boot gekocht in Portugal. Het was een oude boot en hij heeft die in 2 jaar tijd helemaal zelf opgeknapt. Daarna is hij door Europa gaan zeilen. In totaal heeft hij 5 jaar rond gevaren en toe heeft hij de boot verkocht. Hij is toe weer terug gegaan naar New Zealand en leeft daar nu ook nog steeds op een boot.
Vervolgens op de catamaran, die tot bijna op het strand wordt gevaren, gestapt. Een catamaran heeft nl. 2 zwaarden en die kunnen helemaal opgetrokken worden waardoor hij zover op het strand kan.
Vervolgens hebben wij natuurlijk geholpen om het anker wat in het water ligt los te maken terwijl hij het strandanker los maakte.
Toen uit gevaren en de diverse baaien aangedaan. Helaas was er geen wind, wel veel wolken en wat regen maar bijna geen wind.
We hebben diverse keren geprobeerd om het grootzeil en/of de fok op te zetten als er ook maar een beetje wind was maar dan viel de wind daarna toch weer helemaal weg.
Veel op de motor gevaren dus, maar het was geweldig.
Wij hebben ook volop zeehonden met jonkies gezien evenals heel veel vogels met jongen gezien. De naam van die vogels is me ontschoten maar het is de Nieuw Zeelandse uitvoering van de aalscholver. Er zijn 2 soorten nl. die met een witte kop en die nestelen in de bomen en de bruinen en die nestelen op de rotsen.
Super mooi.

Zo hebben we de Frenchmen Bay aangedaan. Deze baai komt aan zijn naam omdat er een boot met Franse bemanning, in vroeger tijden, daar aangelegd had en toen de boot weer uitvoer een van de bemanningsleden overboord sprong om bij zijn geliefde te blijven die hij daar had leren kennen.

Zo deden we ook de Fishermens Bay aan. Deze komt aan zijn naam omdat een Fransman naar deze baai kwam. Hij zag daar dat de Maori elke dag uit voeren om te gaan vissen. Zodoende gaf hij die baai die naam.
Ik ben wel vergeten welke beroemde Fransman dit is geweest.

Zo zagen wij ook een rotsblok in het water wat de naam 'Split Apple' heeft. Dit omdat de rotsblok helemaal doormidden gespleten is en lijkt op 2 halve appels.
Volgens wetenschappers zou deze rotsblok zijn ontstaan toen miljoenen jaren geleden New Zealand is ontstaan.
De legende is echter veel interessanter. Men zegt dat de god van de zee en de god van het land ruzie hadden. Zij waren beiden aan het vechten om een rots. Die rots viel toen naar beneden in de zee en splitste daarbij terwijl de onderkant vast bleef zitten.
Als het nu laagwater is dan is de rots helemaal te zien en bij hoog water staat hij grotendeels onder water. Het verhaal zegt dat bij hoog water de rotsblok van de god van de zee is en in laag water is de rotsblok van de god van het land.
Mooi geregeld toch!!!

Matthew vertelde dat een van zijn toeristen een keer verteld had dat volgens hem een ruimteschip was gekomen die het blok naar beneden had gegooid, maar dat gaat zelfs mij iets te ver;).

Rond 13.00 uur hebben wij een lunch genuttigd in de Anchorage Bay. Hiervoor gingen wij aan land en hebben wij bij een hut aan het strand gezeten.
Na een half uurtje zijn wij weer vertrokken. Langzaamaan trok de lucht open en hebben wij heerlijk kunnen zeilen met groot zeil en fok en daarna zelfs met groot zeil en spinnaker.
Ton heeft zelf ook nog aan het roer gestaan. Ik heb heerlijk in het net tussen de beide 'armen' van de boot gelegen. Super relaxed!! Wij hebben beiden volop geholpen met de zeilen. Matthew zei " I am very happy with you as my crew".
Rond 16.30 uur waren wij terug in Kaiteriteri.
Geweldig genoten van een heerlijke dag op het water. Mijn sterrenbeeld is Stier maar volgens mij zou het Vissen moeten zijn want ik voel mij op het water helemaal superrrrr!
Matthew kei bedankt voor een heerlijke tocht en toen terug gereden naar ons motel.

Om 18.30 uur uit eten gegaan bij Armadillo's en genoten van een Rump Steak en een Chickenschnit.
Het is hier wel duurder dan bij ons maar de borden zijn dan ook wel gigagroot.
Toen terug gelopen naar het motel, logboek bijgewerkt en dan lekker naar bed. Morgen naar onze volgende locatie, Punakaiki.

• 12 November 2015 - 10:37

Guus:

Weer een leuk verslag van weer een topdag.
    Het is wel grappig om te realiseren dat we nu elkaars tegenvoeters zijn! Als we hier in Nederland een gaatje boren in de aardbol door het midden naar de andere kant, komen we in Nieuw Zeeland uit.Omdat we op een bol staan, staat er een van ons beiden ondersteboven.De vraag is: zijn wij dat of zijn jullie dat??
    Geniet maar weer van jullie nieuwe avonturen.

• 12 November 2015 - 12:21

Edith:

Doet mij een beetje denken aan de fantastische verhalen (legendes) van Geert:))
    Leuk man!

• 12 November 2015 - 18:02

Diana:

wat zal dit een mooi boekwerk worden als jullie terug zijn geweldig om mee te lezen

• 12 November 2015 - 19:38

Gemma Vaassen En Peter Geven:

ha rina en ton, jammer dat het zo ver weg is, lekker zeilen en zoveel moois zien. we zijn weer een beeje jaloers!! Nog vele top dagen gewenst, doegggggggggg xxx

• 12 November 2015 - 21:36

Hans En Nell :

Groot zeil met spinnaker.....het moet niet gekker worden....en dan zelf aan het roer. Voor jullie als zeezeilers een makkie

• 12 November 2015 - 21:37

Hans En Nell:

Volgende reis een zeiltocht de wereld rond ??