28-11-2015 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ton en Rina Dijstelbloem - WaarBenJij.nu 28-11-2015 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ton en Rina Dijstelbloem - WaarBenJij.nu

28-11-2015

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Rina

28 November 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Dag 33: Zaterdag 28 november.

_ Kaikoura – Christchurch. 180km (2 1\2 uur)
_ Eliza’s Manor.

- Lui dagje wandelen door Christchurch.
_ Re:start Mall (Winkels in containers)
_ Langs de rivier de Avon.

Vanmorgen om 05.45 uur opgestaan omdat wij voor 07.00 uur bij de Whale Watch willen zijn zodat we daar nog kunnen ontbijten voor , hopelijk, de zoektocht naar de walvissen.
Alle spullen in de auto en weg.
Daar aangekomen heeft de boot van 06.45 uur toestemming om uit te varen. Het weer ziet er ook prachtig uit, volop zon en weinig wind.
Kort daarop krijgen wij ook te horen dat onze tocht toestemming heeft. Top, iedereen helemaal blij.

We worden met de bus naar de marina gebracht in de South Bay.
Daarna aan boord en uitvaren. Geweldig wat een ervaring weer op zo'n mooie boot met zulke zware turbojets.
Uiteindelijk na ongeveer een uur zoeken vinden we een Sperm Whale. Geweldig hij is naar schatting 15 meter lang en wij hebben hem wel zeker 10 minuten kunnen filmen. Wij hebben zijn kop, zijn rug met rugvin, zijn staart en toen hij naar de diepte dook ook zijn whaletail gezien. Hij heeft heel vaak water gespoten. Het was SUPERCALLIFRAGILISTICEXTRAELAIGOCIUS om te zien. Echt de kers op de taart van onze reis. Ik was gewoon emotioneel toen ik hem zag. Echt geweldig.
Ton heeft tig foto's gemaakt en ik heb gefilmd met GoPro van Jeroen. Ik hoop dat alles er goed op staat want dit was echt het einde. Letterlijk en figuurlijk!
Vervolgens hebben wij een stuk verder ook nog veel Husky dolfijnen zien spelen in het water. Zo mooi om te zien.

Voldaan weer vol gas terug naar de marina. Iedereen helemaal enthousiast.
Hierna naar ons laatste reisdoel gereden, Christchurch en wel Eliza's Manor Boutique Hotel.
Wij kwamen omstreeks 13.30 uur aan. Een echt Vicotriaans gebouw wat in 2011 ernstig beschadigd was geweest door de aardbeving maar weer helemaal opgeknapt was.
De eigenaresse was super aardig en wij kregen de "butlerkamer" op de begane grond. Ideaal want het gebouw heeft geen lift.
Wij waanden ons meteen terug in de tijd met zo'n typische kamer met badkamer en suite, met hoge plafonds, goud met rood behang en bed. Alles uiteraard met bijpassende kast, kaptafel en gordijnen.
We kregen een plattgrond mee van het centrum en gingen meteen op pad zodat wij de laatste dag ook volledig gebruikt hadden.
Eerst naar Cathedral Square gelopen waar de restanten van de kerk, door de aardbeving, te zien zijn en waar eind dit jaar over wordt beslist wat er met dit gebouw gaat gebeuren. Hierover zijn de meningen n.l. verdeeld.
Vervolgens op de historische tram gestapt die een ronde van 50 minuten door het centrum maakt waarbij de tramconducteur ook alle uitleg geeft zodat wij meteen alle info hadden.
Daarna naar de Cardboard Cathedral gegaan. Dit is een tijdelijk gebouw gemaakt door een Japanse architect die, overal ter wereld bij grote calamiteiten, tijdelijke gebouwen ontwerpt.
Dit gebouw is gemaakt van grote rollen karton, aan de binnenzijde, en een soort kunststof golfplaten aan de buitenkant. Het gebouw wordt, zoals de naam doet vermoeden, gebruikt als kerkgebouw maar ook voor andere activiteiten en is dus multifunctioneel.
Hier een kaarsje opgestoken voor iedereen die het nodig heeft.
Deze architect heeft vorig jaar voor dit gebouw een internationale award gekregen.

Daarna naar het monument voor de 185 slachtoffers van de aardbeving gelopen, THE 185 Empty Chairs. Dit zijn 185 witte stoelen in allerlei soorten en maten die iets zeggen over elk slachtoffer. Heel indrukwekkend want zo was er o.a. een Maxi-cosy, een rolstoel, een bureaustoel, een collegezaalstoel, een grote leunstoel en nog vele andere soorten. Deze stonden allemaal in een rechthoek bij elkaar. Je mocht ook op de stoelen zitten zodat je dichter bij de slachtoffers kon zijn.

Toen door naar Re:Star City Mall. Dit is een gedeelte van winkels die in zeecontainers zitten. Dit was n.l. het enige wat er snel voor handen was na de aardbeving. Inmiddels wordt er volop gebouwd en maken deze zeecontainers plaats voor de nieuwbouw.

Hierna weer op de historische tram gestapt, nu een andere want er er rijden de hele dag tot 18.30 uur 4 verschillende modellen over dezelfde route. Een kaartje kost 20 NZD en daarmee kan je de hele dag gebruik maken van die tram.
In een van de winkels zat ook een opticien en daar zag ik zowaar brillen van THEO Belgie liggen. Ik hoef de mail dus niet te versturen want in New Zealand worden deze gave monturen dus ook gewoon verkocht.
Uitgestapt bij de Botanische Gardens en een gedeelte bekeken. Van daaruit doorgelopen naar het North Hagley Park waar het volk al samen stroomde voor het festival van vanavond "Christmas in THE park". Een muziekfestival met allerlei nationale artiesten die kerstliederen zongen.
Zij sloten af met vuurwerk maar dat hebben wij niet afgewacht want het was een lange maar mooie en bijzondere laatste vakantiedag.
Nu naar bed en morgen via Singapore terug naar huis!

• 28 November 2015 - 14:14

Guus:

Goede thuisreis gewenst.
    Gelukkig nog op tijd terug voor sinterklaas!

• 28 November 2015 - 21:04

Hans En Nell:

Wat een geweldige afsluiting....een droomreis. Een goede vlucht naar huis en tot snel

Tags: Dag33