27-11-2015 - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Ton en Rina Dijstelbloem - WaarBenJij.nu 27-11-2015 - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Ton en Rina Dijstelbloem - WaarBenJij.nu

27-11-2015

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Rina

27 November 2015 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Dag 32: Vrijdag 27 november.

_ Walvistour 10.00 uur
_ Peningula walkway (12km)

Vanmorgen op tijd vertrokken naar Whale Watch Kaikoura. Is maar 5 minuten van ons motel vandaan. Het is super mooi weer, zon hoog aan de hemel en temperatuur is al ruim 20 graden en oplopend. Vannacht diverse keren wakker geworden van de harde wind. De ramen stonden open vanwege de warmte maar dat was met die wind niet helemaal handig.
Aangekomen bleek dat alle eerdere tochten van die ochtend niet doorgegaan waren vanwege de te harde wind. Jammer.
We troffen een Nederlands stel wat geboekt had voor de tocht van 07.30 uur. Zij hadden nu plaatsen voor de tocht van 10.30 uur.
Een ontbijtje genoten in het cafeetje behorende bij het kantoor van de Whale Watch met uitzicht op de zee.
Terwijl we aan het eten waren zagen kort voor de kust 3 dolfijnen die volop met elkaar aan het spelen waren en daarbij helemaal boven het water uitsprongen. Volgens het personeel waren het Hector dolfijnen. Geweldig om te zien en het fotograferen is uitstekend gelukt.
Om 09.30 uur kregen we bericht dat de tocht van 10.00 uur ook niet doorging vanwege de gevaren van de te harde wind, die ook nog aan het oplopen was.
Terug naar de balie en daarna plaatsen kunnen reserveren voor diezelfde middag om 15.00 uur, in de hoop dat die tocht wel door zou kunnen gaan.
Op de vraag wat de mogelijkheden voor zaterdag waren mocht de tocht van hedenmiddag niet door gaan, bleek dat wij ook nog een 2e reservering kregen voor zaterdagmorgen 07.15 uur.
Dit was op dat moment de eerste tocht waar ruimte was. Wij moeten morgen namelijk op tijd naar Christchurch voor onze laatste overnachting in Nieuw Zeeland.

Hierna besloten om naar een zeehondenkolonie te rijden die ongeveer 20 minuten rijden is.
Daar aangekomen zagen wij de kolonie grote zeehonden al liggen op het strand, op de keien en in het water. Kei mooi.
Tegenover de baai konden wij een pad in naar een waterval. In de poel onderaan de waterval zouden de jonge zeehondjes verblijven en spelen, dit had de mevrouw van restaurant THE Adelphi ons gisteren verteld.
Zo gezegd zo gedaan. Wij kwamen uit bij een waterval die van ongeveer 15 meter naar beneden stroomde en onderin het water speelden een stuk of 10 jonge zeehonden. Geweldig, net kleine kinderen.
Op het pad naar de waterval zagen we ook een jonge zeehond IN een boom, liggen slapen. We wisten niet dat dit kon. Foto's om dit te bewijzen zijn gemaakt!

Hierna weer naar de andere kant van de peningula Kaikouri gereden. Daar de berg die langs het strand liggen opgelopen, kei steil was het.
Vervolgens helemaal boven over het smalle pad gelopen naar een uitkijkpunt waar je de andere zeehondenkolonie kon zien liggen evenals meerdere zeemeeuwenkolonies die daar hun nesten met jongen hebben.
Dit alles bij nog steeds kei zonnig en warm weer.
Bij een van de uitkijkpunten over de zee konden we naar beneden via weer een steil pad.
Beneden aangekomen kon je, omdat het eb was, over de harde klei bodem lopen.
De klei was heel erg gebarsten en had dus grote kloven. Het was super geweldig om daar te kunnen lopen waar bij vloed alles onder water ligt. Tijdens het lopen nog bot gevonden van de zwemvlies van een zeehond. Tn vond het niet goed maar ik heb het toch meegenomen nadat ik eerder gevonden stuk kaakbeen van een zeehond ook al weg had moeten gooien.
Net als wadlopen maar hier zak je niet tot aan je kruis weg in de modder maar is als juist keihard.
Weer een geweldige ervaring erbij, het kan niet op.

Aan het eind van deze tocht waren wij rond 14.00 weer bij het kantoor van de Whale Watch. Langzaamaan kwamen de gegadigden van de tocht van 15.00 uur binnen druppelen.
Helaas ging uiteindelijk ook deze tocht en die van 15.30, de laatste van vandaag, ook niet door om dezelfde redenen.
Nu is onze hoop dus nog gevestigd op morgenvroeg!

Hierna naar de andere kant van de peningula Kaikoura gereden om via de South Bay de andere wandeltocht te maken. Deze kon gaat alleen boven over.
Wederom een kei mooie tocht en volop zeehonden gezien.
We konden nu ook een gedeelte zien waar wij vanmorgen naar beneden waren gegaan en bij eb konden lopen. Inmiddels was het bijna volledig hoogtij en stond dus bijna alles onder water. Je kon door het water heen goed de grote scheuren zien waar wij vanmorgen overheen moesten stappen.
Rond 18.00 uur terug in motel en wederom koffers overgepakt omdat wij morgen dus vroeg moeten vertrekken. Op dit moment past nog niet alles in de koffers. Zal morgenavond toch echt moeten want anders wordt het vesten aan, jassen aan en bergschoenen aan!!
Niet echt top omdat we in Singapore op het vliegveld 6,5 uur moeten wachten voor onze vlucht naar Nederland. Hetgeen ik overigens zelf voor gekozen had!!!!!!
Daarna weer lekker eten en daarna verslag bijwerken en naar bed.

• 27 November 2015 - 19:11

Gemma Vaassen :

Ha rina en ton . Wat een mooie vakantie verhalen hebben wij van jullie mogen ontvangen . We zullen het wel gaan missen. Maak er nog een mooie terugreis van. Tot binnenkort in het ook mooie Nederland. Tot ziens peerke en gemma xxx

Tags: Dag 32