16-11-2015 - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Ton en Rina Dijstelbloem - WaarBenJij.nu 16-11-2015 - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Ton en Rina Dijstelbloem - WaarBenJij.nu

16-11-2015

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Rina

16 November 2015 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Dag21: Maandag 16 november.

_ Het is een streek met veel buiten activiteiten.
_ Na gaan wat de beste dag is voor de heli.
_ wandelen in het park.
_ Raften?

Maandag 16-11-2015.

D-day. Op tijd opgestaan zodat wij op straat, bij de WiFi hotspot van SPARK, onze bestanden konden opladen en de verslagen op het logboek konden zetten.
Daarna naar FOX-Glacier gereden, 20 km verderop maar wel een super steile weg met nog veel meer bochten dan van te voren. Max. snelheid in de bochten tussen de 15 en 35 km.
Hier wordt middels borden de snelheid, waarmee de bochten genomen moeten worden, aangegeven.
We waren veel te vroeg maar daarom tijd genoeg voor een lekker ontbijtje met gebakken ei op toast.
Nu afwachten of er gevlogen zou gaan worden. De tocht van 08.50 was in ieder geval doorgegaan.
Maar het weer wisselt hier zo snel dat 'resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst'.
Pas om 11.45 uur krijgen we te horen wat de beslissing zal zijn. Het wordt gaandeweg wel steeds meer bewolkt halverwege de bergen :(.
Wat rondgelopen in het dorp en souvenirwinkeltjes bekeken, blijf ik altijd leuk vinden ook al weet ik goed dat wat ik nu leuk vind later in de kast beland en op enig moment naar Het Goed gaat of de rommelmarkt!

Om 11.45 uur worden we gebrieft. Er zijn 23 personen. De piloten geven groen licht voor de vlucht naar de gletsjer. We krijgen te horen dat als er toch niet geland kan worden, er een 100% vergoeding is. Als er wel geland kan worden maar het weer veranderd zo snel dat wij binnen 1 uur van de gletsjer gehaald moeten worden, de vergoeding 60% is.
Als wij meer dan 1 uur maar wel eerder als gepland van de gletsjer gehaald moeten worden door snel veranderende weersomstandigheden dan wordt het gezien als een volledige toer en is er geen vergoeding.
Na deze uitleg krijgt iedereen kort de tijd om te overleggen wat ieders beslissing wordt. Het werd meteen duidelijk dat iedereen meeging. Yeahhhhhhhhhhhhhhhhh!
Na betaling gingen we met de coach mee naar achteren waar wij een waterdichte regenjas en regenbuien kregen. Toen snel de bus in en naar de helicopter plaats gereden.
Daar kregen we de uitleg over de veiligheidsregels in en bij de helicopter.
Vervolgens kregen wij wollen sokken en waterdichte bergschoenen. Het hele kledingpakket aangetrokken, over je eigen kleding waarvan geadviseerd was om laagjes aan te trekken.
Binnen no-time had iedereen het dus poepie heet, maar op de gletsjer kan het door de wind en regen erg koud zijn, vandaar.
Toen in groepjes van 5 of 6, al naar gelang totaal gewicht, naar de helicopter. Je groepje werd namelijk van te voren op een weegbrug gewogen. Bij ons zaten we dus met vijfen in de groep!
De helicopter kwam aangevlogen en toen erin. Ton en ik zaten met 2 anderen op de achterbank, de piloot uiteraard voorin en naast hem nog een andere toerist van onze groep.
Het was maar ruim 5 minuten vliegen maar ECHT supergaaf. Zo dicht langs alles af en door de wolken, geweldig.

Dan de landing op de gletsjer, super mooi. Uitstappen, bukken, lopen via een met stukken steen gemarkeerd paadje en dan naar de gidsen die ons over de gletsjer zouden begeleiden. Op deze manier kwamen 4 ladingen toeristen naar boven door 2 helicopters.
Wij werden in 2 groepen verdeeld en wij kregen Marc en Sarah als gidsen.
Eerst moest iedereen sneeuwijzers onderbinden en als je wilde kon je een Nordic walking stick krijgen voor betere houvast. Ik was de enige uit onze groep die dit deed. In onze groep zat behalve onszelf, een koppel uit Australië, een koppel uit Engeland, een man uit Engeland en een groep meisjes uit Auckland.
De tocht over de gletsjer was echt SUPERCALLIFRAGILISTICEXTRAELAIGOCIUS om de woorden van Mary Poppins maar weer eens te gebruiken.
De natuur is echt heel bijzonder zowel boven OP de berg als afgelopen zaterdag IN de berg. Onvoorstelbaar indrukwekkend dat dit allemaal bestaat EN dat wij dit nu mogen meemaken.
We hebben heel veel foto's gemaakt en dankzij de GoPro van Jeroen ook veel filmpjes!!!
We kunnen pas thuis zien of die filmpjes goed gelukt zijn.
Na ruim 3 uur op de gletsjer over ijs en soms door water gelopen te hebben kwam de geweldige afsluiting. Ik weet onderhand niet meer welke superlatieven ik nog meer kan gebruiken.
Degene die wilde mocht door een ijsdoorgang heen kruipen of glijden met gebruik making van een touw. Dat wil toch IEDEREEN.
GENOTEN met hoofdletters hebben we. Het kost een paar centen maar als je ooit de middelen hebt om een gletsjertocht te doen dan zeker doen. Het is echt top!
Toen weer de sneeuwijzers af en terug met de helicopter. Als kers op het ijsje, om in dezelfde temperatuur te blijven, mocht ik voorin zitten naast de piloot en kon alles heel goed zien en daardoor ook nog filmen met de GoPro!!!
Jongens dit is echt genieten met een grote G.

Om 16.00 uur zijn we geland en daar konden we ons hele kledingpakket weer uitrekken. Het bleek dat door verminderde weersomstandigheden de tocht van 14.50 uur op het allerlaatste moment afgeblazen was. Die mensen stonden al helemaal klaar in hen kledingpakket, kei jammer voor hun.
Moe maar voldaan terug gereden naar motel en onderweg vlug wat foto's naar jullie geappt.
Daarna uit eten bij Alice May, een restaurantje een paar deuren verder. Lekker gegeten en toen naar bed.
Ik weet niet meer hoe vaak ik het al heb verwoord maar dit was weer een TOPDAG!

Tags: Dag 21