9-11-2015 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ton en Rina Dijstelbloem - WaarBenJij.nu 9-11-2015 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ton en Rina Dijstelbloem - WaarBenJij.nu

9-11-2015

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Rina

09 November 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

Dag 14: Maandag 9 november.

_ Habourfront
_ Wellington Cable Car.
_ Rondrit Marine Drive.(dit alles blz158 tot blz 177)
_ Te papa museum (Willie)

Vandaag iets later opgestaan, tenminste Ton. Ik heb meer moeite met slapen:(
We hebben eerst door het centrum gelopen maar betreft eigenlijk alleen eethuisjes of restaurants, hotels of backpackersplekken en grote gebouwen.
Om 10.00 uur ging het Te Papa Museum open. Het bleek helemaal gratis te zijn omdat, zoals een gids ons uitlegde, het wordt gezien als een centrum van educatie voor alle Nieuw Zeelanders en ook voor de rest van de wereld.
De letterlijke betekenis van TE PAPA is dan ook 'vat van schatten'.
We hebben nog nooit zo'n interessant museum gezien met onderdelen als inzet New Zealand in de Eerste Wereldoorlog. Heel sprekend, indrukwekkend en tot ieders verbeelding sprekend neer gezet.
Vervolgens op de 2e etage de flora en fauna in New Zealand met als grote trekpleister de grootste octopus ter wereld, inmiddels op sterk water uiteraard, ooit gevangen.
Dan op de 3e etage de dramatische transformatie van het landschap van New Zealand van ongerepte omgeving tot gecultiveerdland.
Op de 4e etage de culturele schatten van de Maori-cultuur. Tevens de geschiedenis van de immigranten en de daarbij behorende culturele diversiteit.
Dan is op de 5e etage een deel van de Nieuw Zeelandse nationale kunstcollectie ondergebracht.
Er was op de 6e etage nog een tentoonstelling van de kunstenaar Mark Cook die een gedeelte van zijn collectie heeft geschonken aan dat museum.
Buiten dit alles was er buiten nog een tuin aangelegd met alle inheemse planten en bomen.
Resultaat : a Nice day at THE museum!
Voor iedereen een must om te zien en voor wat betreft de manier van tentoonstellen en uitdragen van cultuur, kan menig museum hier iets van leren.

Morgen om 07.30 uur auto inleveren bij Hertz. Dan met de Ferry over naar Picton om daar de andere auto op te halen.
Huurauto's mogen nl. niet meer van het ene naar het andere eiland meegenomen worden i.v.m. de kosten van de overtocht.

By the way, we kunnen dit verslag nu al maken omdat het museum ook free WiFi heeft!

• 09 November 2015 - 08:15

Guus:

Een museum van 6 etages!
    Jullie zullen wel moe zijn geweest !!!
    Een goede overtocht gewenst en dan vast weer mooie en nieuwe avonturen op het Zuider Eiland.

• 10 November 2015 - 10:03

Clari:

Hoi hoi vakantiegangers ik loop soms wel even achter met lezen maar ben nu weer bij. Wat een geweldige dingen doen jullie daar en super mooi is het daar zo te horen. We hebben buurtjes gehad die daar ook rondgereisd hebben, maar dan hoor je naderhand het pas allemaal en zeker niet zo uitgebreid heerlijk om te lezen en prachtig die foto's. Geniet er nog lekker van, groetjes liefs Clari en Johan.

Tags: Dag 14